Tur til Retrovejen i Sverige.

Fredag den 13 maj.

Afgang ude fra Johnny kl.1100. Første stop var Give, hvor vi skulle indtage middagsmaden, spis hvad du kan for 79kr. Godt mætte
skulle vi nordpå, efter Hampen sø, mødtes vi med to medlemmer fra Fyn klubben, så nu var vi  5, lige før Viborg var vi inde og
tanke, vi have valgt ikke at tage motorvejen, så da vi kom nord for Viborg kørte vi over mod Hobro, for at tage turen igennem
Roldskov derefter var vi ikke langt fra Åalborg by, det faldt sammen med myldretiden, så vi kørte i en lang kø gennem midtbyen,
men ud kom vi da, det var meningen at vi ville tage vejen til Sæby, men min Garmin ville noget andet, så vi kørte mod
Brønderslev, efter et lille stop, sagde jeg til Jørgen fra Fyn klubben, at han bare kunne køre i forvejen, da han have nogen
problemer med sit køretøj, jeg sagde at han skulle kører til højre 4 km. Længer fremme, men det var en fejl, så da vi var kommet
frem til en rundkørsel, kunne jeg se at han kørte langt fremme, så jeg aftalte med de andre at jeg skulle kører efter ham, så jeg
kunne følge ham til Frederikshavn, jeg tror der gik 20 min inden jeg fik indhentet ham, så vi to forsatte af meget små veje til
Frederikshavn, Jørgens scooter have tre stop undervejs, det er muligvis hans benzinpumpe, der er problemet, vi ankom til
vandrehjemmet 5 min, efter de andre, der vare allerede ankommet 3 medlemmer fra Vespa klub Nordjylland samt Ricambi Peter,
som have taget bilen herop, da han skulle afleverer en vespa i Ålborg, så vi er 10 personer som overnatter på vandrehjemmet. Jeg
var den eneste som ikke tog ud og spise fredag aften, da jeg have fået nok mad i Give. Fik kørt 352 km.

Lørdag den 14 maj.

Tidligt op, vi skulle mødes med resten af flokken som skulle med på turen kl.0700. Vi skulle med færgen til Gøteborg kl.0730.

Da vi kom ombord, skulle vi op og have morgenmadsbuffeten 👍 Da vi ankom til Gøteborg stod nogen fra Vespa klub Gøteborg for at tage imod os👍
i var rundt i byen og se forskellige ting, først var vi forbi deres klubhus, det var et super sted, derefter kørte vi op til en kirke, hvor der var udsigt over det meste af byen,
derefter kørte vi for ullevi fodboldstation, hvor vi vandt EM i fodbold i 1992🏆 Derefter kørte vi ind på strøget, hvor der var et par timer på egen hånd inden.
 vi skulle uden for byen og besøge en knallert forretning, som have mange gamle Puch og andre modeller, der tog vi afsked med vores svenske venner.
 Så vores tur på Retrovejen kunne starte, jeg må sige at når man først kom udenfor byen så man det rigtige Sverige med træhuse og søer👍 efter ca. 40 km.
Have vi det førte stop midt på vejen, det var Gehart som var ved at miste sin udstødning, den blev spændt fast igen,  så var vi klar til at komme
på vores første besøg på ruten, det var en nedlagt tankstation, som var lavet om til museum, manden som tog imod os, har været tankpasser der siden 1953,
 der var også et værksted, hvor der var udstillet 9 veteran køretøjer, den ældste var fra 1939, der var også en Daimler Benz, som have været med
i mange svenske spillefilm, det svenske kongepar har også været ombord i den. Vi forsatte mod vores overnatning sted, der var lidt problemer med at finde det,
men til sidst lykkes det, det er ikke noget luksus, men ok, efter et par øl skulle vi ud og spise, ikke langt fra hotellet lå der en pizzeria
Efter vi have fået noget at spise gik vi tilbage til vores hotel, fik et par øller inden vi gik til køjs. Der var overskyet hele vejen. Fik kørt 120km.

Søndag den 15 maj.

Vi var allerede oppe ved 6 tiden, der blev lige lavet en vespa fra morgenstunden, derefter var der morgenmad,
så var vi klar til dagens tur, der var lidt problemer med at finde hinanden i starten af turen, vores følge bil have taget en anden rute👎
Efter en time var vi samlet igen, første stop var efter 80 km. Hvor vi skulle ind og se en scootermuseum, det var faktisk det bedste på hele turen👍
 der var mange forskellige modeller fra mange producenter rundt i Europa, vi fik også købt noget scootertøj. Derefter skulle vi besøge
et Opel museum 23 km. Derfra, det var ikke så flot som det vi så først, derefter skulle vi til et knallert museum 2 km. derfra,
det valgte vi at droppe da der ikke var meget plads at se på de køretøjer. så var det tiden hvor vi skulle finde de hytter
som vi skulle overnatte i, da vi kom frem var der tid til at få en øl, der blev også tid til at få Oles vespa lavet, det fik Peter og Johnny klaret.
Os fra klubben samt dem fra Fyn, var ude og spise om aften. Vi have aftalt at tage færgen kl.0800 i stedet for kl.1600, da der er nogen der skal på arbejde
tirsdag mogen. Så vi gik til køjs ved 23 tiden. Dagens tur forgik i småregn det meste af dagen👎 Vi fik kørt 130 km.

Mandag den 16 maj.

Vi stod op kl.0440. Klokken 0500 var der afgang til Gøteborg for at nå færgen kl.0800, der var 140 km dertil. Jørgen fra Klub Fyn have igen problemer med
sin scooter, men vi nåede frem 10 min. før sidste indcheckning. Så var der tid til at få morgenmad. Da vi have tanket i Frederikshavn
tog vi motorvejen ned til Støving, derefter landevejen mod Esbjerg, undervejs var der stadig problemer med Jørgens scooter, da vi
kom til Hampen sø tog vi afsked med dem fra Klub Fyn, så kunne vi foresætte mod Esbjerg, vi ankom til byen kl.1630.
Dagens kørevejr var sol hele vejen. Vi fik kørt 428km.

Vores tur total var på 1035km.

Med på turen var Carlo, Johnny, Mulle, Peer.

Peer Tanggaard.

Vespa 125cc fra 1949.

Jeg fik kørt ialt. 1035km.