Jels Voldsted.

Da formanden blev væk….!

Hvem husker ikke filminstruktøren Sergio Leones kendte spaghetti western fra 1966 som hed Den gode, den onde og den grusomme?
Særligt scenen hvor helten over alle helte – Clint Eastwood – på sin hest red gennem varmediset i den stærke middags sol.
På nøjagtig samme måde havde Peer, Jari, Niels, Carlo, Johnny og jeg det, da vi stævnede hinanden på Lille Mallorca d. 8. juni 2008 kl.10.30.

Heden var ulidelig og solen bagte fra en skyfri himmel. Folk kom i meget forskellig mundering,

nogle i fuld MC-dress, andre i korte bukser og T-shirt. Da formanden havde vist de nyeste gadgets han havde fået (en holder til styret, hvor hans

digitalkamera kunne sidde under kørslen og en lille fiks 3 l reservedunk), kørte vi mod Ribe, hvor Jens ventede på os ved Karrusellen.
Få kilometer før Ribe gik en scooter helt tør for benzin. Det var godt nok ikke mange kilometer han havde kørt på 1 tankfuld – vi møder jo altid med fuld tank.

Medlemmet – hvis navn ikke skal nævnes her forklarede, at en hest var løbet løbsk inden han tog hjemme fra (apropos Clint Eastwood) og derfor var tanken ikke fuld…. !

Vi fik tanket i Ribe og Jens ventede tålmodigt på os. I samlet flok gik det mod Rødding, hvor Niels Chr. bor.

Han havde inviteret Vespa Klub Vestjylland til grill og en køretur i hans hjemegn. Omkring kl. 12.00 kørte 6 svedige Vespaér ind i Rødding by.

Selv præsten vidste vi kom. Han stod i sort præstekjole og hilste på os, da vi passerede byskiltet.

Måske han havde ventet at Ole Tanggaard var med på sin Vespa med øgenavnet ”The little red devil”?
Med en skuffet præst i sidespejlet, drejede vi ind på Rødding Lindealle, hvor Niels Chr. og frue tog imod.

Af med det sorte motorcykeltøj og i et par korte bukser. På terrassen var et veldækket bord med blomster,

som blot ventede på en flok sultne gæster. Der blev serveret salat, kartoffelsalt, flúte, pølser, grillspyd og kylling.

Dertil iskolde sodavand og alkoholfrie øl. I nogle få minutter var der stille som i graven, da de første mundfulde gled ned.

Herefter glemte alle god bordskik og talte med mad i munden. Vi havde nogle rigtige gode timer på terrassen. Stort cadeau til Niels Chr. og frue for arrangementet.

Inden vi forlod Rødding var vi i garagen og kiggede på de mange spændende motorcykler og MGB sportsvognen, som Niels Chr. også er den lykkelige ejer af.
I samlet flok kørte vi med Niels Chr. som guide til Jels Voldsted, hvor der den 2. søndag i måneden samledes motorcyklister og andet ”godtfolk”.

Jeg skal love for, at vi dånede over synet der mødte os i Jels Voldsted. Politihjemmeværnet stod på vejen og dirigerede færdslen ud og ind af pladsen.

Biler og MC´er holdt adskilt for hinanden. Vi fik anvist en plads ved bilerne ( Aston Martin, Ford Anglia, Jaguar E o.s.v. ) – jo vi var kommet i fint selskab.

Det var svært at overskue hvor mange køretøjer der har været – men mindst 500 stk. vil jeg anslå. Som i en tidsrejse bevægede vi os rundt og kiggede.

Savle kunne vi ikke på grund af det varme vejr, med glæde os over de mange flotte køretøjer kunne vi da.
Ved søen havde mange ejere af Harley Davidson parkeret. Johnny som jo er meget miljøbevist blev bekymret – tænk al den olie som
jorden under HD´erne blev forurenet med. Måske man om 30 år får et  nyt tilfælde som Kærgaard Plantage,
hvor det meste af overfladejorden skal graves bort. Hvis det sker, kan man sende regningen direkte til HD Klub Denmark
Da vi havde kigget rundt i 1½ time, fandt vi en bænk og spiste den æblekage, som Niels Chr. havde taget med. Den blev skyllet ned med vand, sodavand og øl.

Planen var at Niels Chr. skulle guide os rundt i det naturskønne område ved Jels. Vi kørte i samlet flok fra pladsen og drejede til HØJRE !

Efter ganske få hundrede meter opdagede vi, at formanden manglede. Niels Chr. kørte tilbage til pladsen – ingen spor efter formanden.

Måske han var drejet til venstre mod Rødding ? Efter af have brændt 1 liter totaktsbenzin af, kom Niels Chr. slukøret tilbage. I mellemtiden havde
Peer ringet og fortalt, at han drejede til venstre da han forlod pladsen. Da der ingen Vespaér var forude,
drejede han håndtaget i bund ( det er normal stilling ) og fræsede derudaf i håbet om at indhentede os. Efter ca. 20 km kørsel fik han den lyse idé,
at vi måske var drejet en anden vej og ringede til os. Tidsplanen var nu fuldstændig væltet. Formanden fortsatte til Esbjerg.
Vi andre skulle ud på den guidede tur – men ak. Niels Chr. scooter strejkede. Fra at være i fuld vigør, endte den som en død sild.
Det blev foreslået, at grave den ned i skovbunden og overhælde den med vand. Så kunne den onde rustdjævel ordne resten på et par dage.

Carlo og Niels Chr. kæmpede en brav kamp mod Vespa´en – og tabte. Den ville ikke starte. Niels Chr. lånte Carlos bagsæde og fik et lift til Rødding.

Vi fik afleveret Niels Chr. i god behold og takkede for et rigtig dejligt arrangement. Med bundgas gik det mod Esbjerg – og sådan sluttede dagen, hvor formanden blev væk.

Klubben vil gerne takke Niels Chr. og konen for en god middag.

Hilsen Peer Tanggaard.