Tur til Sjælland.

5. ud 2. hjem.

Denne dag skulle vi på årets længste tur. Vi var 5 medlemmer som mødtes kl.0600 denne mørke september morgen.
Vi kørte af små veje til første stop i Nørre Åby på Fyn, der skulle vi tanke første gang, da vi var klar til afgang igen
ville Carlos scooter ikke starte, så der blev skiftet tændrør, så kom den i gang igen. Da vi kom til vissenbjerg
kørte vi på motorvejen, det var for at undgå at komme igennem Odense og vi skulle jo alligevel på motorvejen, da
vi jo skulle over Storebæltsbroen. Næste tankstop var nord for Næstved, der var det igen galt med Carlos vespa
men igen fik vi den i gang, den sidste strækning til Haslev foregik af små veje, vi ankom der kl.1000.
Der stod vores 3 medlemmer fra sjælland klar til at modtage os. Morgenmaden skulle indtages hjemme
hos Martin & Malene, de have dækket morgenmaden op ude i deres have, efter den var indtaget var vi
klar til at se noget af østkysten, Martin have lavet en tur rundt i området på 117 km. Der kom vi forbi
Vallø slot, derefter kørte vi ud langs kysten, hvor vi gjorde et stop ved Strøby ladeplads, derfra kunne vi se
over til Barsebäck i Sverige, vi foresatte til Stevns klint, derefter var næste stop Stevns Fyrcenter, der
var et par stykker som var oppe i fyrtårnet. ( 102 trappetrin) vi kørte også forbi Koldkrigsmuseum Stevnsfort,
den må vi besøge på et andet tidspunkt. Næste stop var ved Stevns kirke, noget af den er faldet i vandet,
der var en flot udsigt over mod Stevns klint. Vi kørte ned mod Rødvig havn, hvor vi fik kigget på en
Flintovn fra 1870. Derefter kørte vi forbi Vemmetofte kloster. Så var vi på et lille marked i Faxe ladeplads,
Det er også der Lars har sit sommerhus, der var vi forbi og få kaffe og hjemmelavet æblekage, som Malene have lavet :-)
På turen tilbage til Haslev var vi forbi Rosendal gods og  Blåbæk mølle og Faxe Kalkbrud og Jomfruens Egede, det
var der prinsesse Alexandra blev gift for anden gang :-) Vi kørte også forbi Lyststrup, og Giffenfeldt gods.
Vi kørte hjem til Martin & Malene for at at indtage aftensmaden. Ved 1900 tiden, var det ved at være ved
den tid hvor vi skulle tage afsked med dem. Carlo skulle til København og besøge sin datter, så vi var 4 som skulle mod Vest,
vi var ikke kommet mere end 10 km. udenfor Haslev før der var problemer med Bergsteds vespa, vi fik skiftet tændrør,
så var den klar igen, men det var kun 500 meter, så ville den ikke mere, vi fik kigget på dens karburator men
vi kunne bare ikke få den til at komme i gang, så der var ikke andet at få ringet til Falck :-) Vi tog afsked med
Bergsted tog kørte mod Vest, nu var vi kun 3 tilbage :-) Mulle ville besøge sin søster i Nyborg, så var vi
kun 2 tilbage :-) Det var Henning og Jeg, Henning er 72 år, dagens ældste deltager. Da vi kom til Odense
fik vi tanket for sidste gang på denne tur, da vi skulle af sted var det begyndt at regne, men hva søren vi
havde kun 122 km. tilbage :-) Da vi kom til Lillebælt regnede det ikke mere, de sidste km. forløb
uden problemer, jeg ankom til Esbjerg kl.2300, der have jeg kørt 630km.

Klubben vil godt sige tak til Martin og Malene og Lars for denne flotte tur de have lavet på øen.

Med på turen var.
Carlo, Mulle, Bergsted, Henning, Peer, Martin, Lars.

PS. Bergsted ankom med tog til Bramming kl.0100 hans vespa vil ankomme inden for 72 timer, sådan er det med Falck :-)

Peer Tanggaard.

Vallø slot.
Første stop, Strøby ladeplads.