Tur ud i det blå den 12 maj 2007

Lørdag d. 12. maj 2007 skulle Vespa Klub Vestjylland på årets 1. Klubtur.
Kl. 09.30 satte medlemmerne hinanden stævne på ”Lille Mallorca” – som for uindviede er en rasteplads syd for Esbjerg.
Formanden havde lovet solskin til turen, så der var ingen grund at blive hjemme og sysle med haven eller hvad konen nu kunne finde på.
Trods løftet om solskin mødte desværre kun 4 medlemmer ( formanden, Niels, Carlo og Kingo ).
Det skal indskydes, at Johnny også var kommet i sin VW Transporter. Smilet bredte sig på vore ansigter. Så blev der jo mulighed for at handle ”stort ind” ved
grænsen. Glæden blev kort. Johnny havde af konen fået strenge ordre på, ikke at tage med drengene. Kun ønske dem god tur.
Husker jeg ikke galt, ventede der Johnny havearbejde derhjemme J Formanden ledte gruppen mod Tønder.
 Som ventet skulle gaskablet holdes stramt for at følge den grønne Vespa med den store varesidevogn.
Carlo og jeg havde problemer med at følge formandens tempo. Heldigvis havde vi Niels med. Niels´ PX motor med DR-Kit,
havde til gengæld ingen problemer med tempoet. Når vi kom for langt bagud, gik Niels i front og ”trak os” op til formanden.
Omkring kl. 10.30 var vi heldigvis nået til Zeppelin Museet i Tønder. Det var begyndt at regne.
Museet var interessant. Udefra ser det lidt ydmygt ud. Men indenfor bliver man overrasket over den mængde ting og sager som er samlet sammen.
Vi kunne alle genkende effekter fra en svunden tid, hvor vi selv var en del af Dansk Militær. Det kneb lidt for Carlo, at finde ting fra hans soldatertid.
Heldigvis fandt vi en krumsabel – så var Carlo glad igen. Efter museumsbesøget skulle vi straks finde en tankstation.
Formandens tank var næsten tom. På en Uno-X tank i Tønder fik han tanket til de næste 100 km. Carlo´s Vespa havde svært ved at starte.
Carlo trampede og trampede på kickstarteren med et tempo så højt, at han ville kunne følge Lance Armstrong op ad Alpe d`Huez !
Carlo var sur – en sindstilstand, som han sjældent gribes af. På et tidspunkt frygtede vi for hans liv. I arrigskab trak han en blå affaldssæk over hovedet.
 Vi troede faktisk, at han var blevet træt af livet ( Vespa´en ), men det blot var et regnslag ! Det lykkedes at få liv i Carlo´s Vespa.
I styrtregn gik det mod Calles Grenz Shop i Aventoft. 2 Indkøbsvogne blev hurtig fyldt. Bagagepladsen var intet problem.
Formanden havde jo sidevogn og Carlo anhænger. ! Da de sidste euro var brugt og varerne læsset på scooterne, kørte vi mod vest på langs lande-grænsen.
Sulten var begyndt at melde sig og det var igen tørvejr. Formanden ledte sine ”tropper” sikkert til Møgeltønder.
Ved Mormors lille Café, gjorde vi holdt. Caféen ligger tæt ved Schackenborg Slot, så vore scootere kæmpede om publikums gunst…..jeg tror at Vespa´erne vandt! Efter en portion biksemad og coca-cola skulle vi videre. Heldigvis kunne Carlo´s Vespa starte ved egen hjælp !
Nu var der ikke længere modvind. Vi ( formanden, Carlo og Kingo ) lå ned over styret for at presse de sidste km ud af motorerne.
Niels sad helt uanfægtet med ret ryg og havde ingen problemer med at følge med. Ved Koldby kørte vi ad en grusvej helt ud til havet.
Formanden fiskede drikkevarer frem, som blev nydt i vandkanten, mens vi kiggede over til sydspidsen af Rømø.
Carlo måtte igen have et skub og nordpå gik det igen. Ved Skærbæk skulle Niels og Kingo tanke. Formanden sneg sig også ind og tankede IGEN.

Carlo sad og ventede imens. Han havde fået strenge ordre på IKKE at stoppe motoren. Han holdt gaskablet stramt og en vidunderlig duft af brændt 2-takts olie

bredte sig i Skærbæk by. Med Skærbæk indhyllet i røg kørte vi ad hovedvejen mod Ribe.
Hver lille by vi mødte havde opsat automatisk hastighedsmåling – den store tavle med orange tal, som viser ens hastighed.
Det virkede som en rød klud for formanden. Han gav Vespa´en fuld skrue og vupti en ny hastighedsrekord var sat.
Hvad den nåede op på, vil jeg ikke skrive her – politiet kunne jo finde på, at læse med.
Vel ankommet til ”Lille Mallorca” blev de indkøbte varer omlæsset. En rigtig hyggelig tur var slut.

Jeg rullede min Vespa i stald kl. 17.30 – 200 km mere på klokken, hvis ellers speedometeret havde virket.

Mød op til næste fællestur. Det er rigtig hyggeligt.