Lüneburg 7-9 August
 
Torsdag eftermiddag læssede jeg 2 Vespaer på trailer og kørte ned til min svoger Jørn i Haderslev.
Han skulle låne min PX’er, så vi kørte lige en lille tur i Haderslev omegn, da han ikke havde kørt MC i 25 år.
Fredag kørte vi fra Haderslev kl. 8.00 og var i Harrislee kl. 9.00 hvor vi skulle mødes med gutterne fra
Esbjerg. Kl. 9.20 ankom Armin fra Klub Silkeborg og kl. 10 kom Peer, Johnny, Carlo, Mulle, samt Jarri i
Johnnys flotte servicevogn. Der var kræset for detaljen. Mulle måtte skifte baghjul som det første ved
ankomsten til Tyskland. Efter at have handle lidt øl og vand ind startede vi klokken 11.00 sydpå.
Vi kørte til Kiel, hvor vi var inde og handle i MC forretningen Louis. Her stødte Martin og Hans fra Vespa Klub
Øst til. Derefter gik turen til Mc Donalds, hvor Johnny kunne anbefale en McRib og den smagte nu også prægtigt.
Nu skulle Peers GPSer bestå sin prøve og føre os videre sydpå. Det gjorde den med bravur efter vi havde
været igennem diverse villakvarterer og også en grusvej kørte vi fint ind på motorvejen mod syd. Af en eller
anden grund kom vi for tidligt af motorvejen og vi kom ind igennem Hamburgs tætte trafik. Det var lidt af en
prøvelse i 30 graders varme, men igen førte GPSen os ud af byen og til Lüneburg hvor vi var ved 18 tiden.
Desværre åd Johnnys specialtunede maskine metalpakdåsen i koblingsiden, hvilket forårsagende ødelagt
stempel og cylinder lige før Lüneborg. Vi blev installeret på den lille campingplads og fredag aften hyggede
vi og fik nogle sodavander, sammen med gutterne fra Århus - København - Silkeborg.
Efter et flot morgenbord lørdag fik Johnny kontakt til en forhandler i Hamborg, der lå inde med ny cylinder og
stempel og så er der ikke langt fra tanke til handling. Afsted til Hamborg efter reservedele. For som Johnny
sagde vi er sku da kommet herned for at køre. En meget venlig tysker, som havde et værksted lige ved siden
af festpladsen, lånte sit materiel ud så Johnny og en masse medhjælpere kunne få Vespaen på hjul igen.
Ham tyskeren var en kanon fyr som selvfølgelig blev inviteret med på Esbjerg træf næste år .
Nogle af os andre kørte med på nogle af de flotte ture som tyskerne havde arrangeret. Vi var 87 km rundt på
Lüneburger Heide og inde i en lille hyggelig by og få kaffe og is. Fin tur.
Da vi kom hjem tog vi med på Elbstrasse turen og her så vi kanalsystemet hvor man kunne hæve og sænke
skibene 38 meter på 3 minutter. Efter at have fået en Bier vom Fass  med udsigt over kanal returnerede vi til pladsen.
Desværre var der på pladsen ikke mulighed for at få et brusebad, men hvad gør man så. Vi tog da op på den
lokale ARAL tank og fik os et godt bad som de langturschauffører vi jo er. Det var dejligt (og tiltrængt).
Så var vi klar til festaften. Her havde vores værter disket op med et helt overdådigt aftenmåltid og efter
indtagelse af dette spillede en DJ op til dans frem til klokken et. ( bare synd at alle talerne forgik på Tysk)
Søndag morgen efter indtagelse af morgenmåltid gik turen atter hjemover. Efter ca 600 meters kørsel havde
vi den første punktering og det var mig. Jeg tog reservehjulet fra PX’en og så var vi klar igen. Efter 8 km
sprang Peers koblingskabel. Efter 30 km punkterede Carlo.  Senere måtte Johnny i pit da det pludselig
dryppede fra venstre side af scooter. Det viste sig at være den spraydåse flydende lappegrej, som han lige
havde købt på tanken, som sprang sprøjtede ud i hele handskerummet. Så kunne vi da ikke få flere uheld,
men så skulle Johnny lige bremse lidt hårdt op og kablet gik ud af sin bespænding ved pedalen. Det var dog
hurtigt ordnet og så gik det bare nordpå ad motorvej. Klokken 15.30 passerede vi den danske grænse og det
blev straks fejret med et rast på en dansk tankstation. Derefter gik det videre og i Haderslev kørte Jørn og
jeg fra og Esbjerggutterne stak vestpå. Alt i alt en kanontur og med 3 punkteringer,
et motorhavari, sprunget koblingskabel og bremsekablet som røg af. I hele taget et godt kursus i Vespa reparationer.
Jørn og jeg siger tak for en KANON tur på i alt 728 km for vores vedkommende.
 
Poul, Grenaa. Medlem af Vespa Klub Vestjylland.
 
  Har modtaget denne mail fra vores gæst på turen.  
     
  Hej Alle Sammen !  
 

Tusind tak for en god og hyggelig tur til Lüneburg – og tak fordi jeg måtte deltage som gæst. Det var nogle fornøjelige dage.

Det er jo en speciel og sjov fornemmelse at køre Vespa….  Så nu må vi se om savnet melder sig. Hvis jeg pludselig skulle købe en maskine. Så kan der vist ikke være tvivl om, hvilken klub jeg vil melde mig ind i.

Endnu engang tak for en god tur !

Vespa – Roll

Vespa – Roll

Vespa – Roll

De bedste hilsner til jer alle !

Med venlig hilsen Jørn Holm.

 
 
 
 
 
 
Så var der is tid.
 
Poul fik købt en ny lædejakke.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Dagen derpå.
 
 
 
 
 
 
 
Der var også andre der have problemer.
 
De næste 6 fotos er taget fra en butik i Hamburg, Som er specialist i tuning af Vespa.
 
 
 
Denne her har 52 hk, bliver brugt til Race på bane.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Her er Johnny igang med at skille sin motor af .
 
 
 
 
 
 
Her er vores Camp (Dannevang)
 
 
 
 
Efter 5 timer var de blevet færdig med Johnnys motor.
 
 
En meget hjælpsom tysker, som brugte en eftermiddag på at hjælpe Johnny.
 
 
 
Jari med sin nye klubskjorte.
Vores nye vester.
 Humøret er højt, selv om der venter 500km. inden vi var hjemme igen.
 
 
Det er med at have udstyret i orden.
 
 
 
Første pause hjemad.
 
 
Så var der lige et bremskabel der var sprunget.